Hulp bij geldzorgen
Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? De gemeente Ouder-Amstel biedt hulp op maat.
Hoe werkt het?
Woningcorporaties, zorgverzekeraars en energie- en waterleveranciers zijn verplicht om betalingsachterstanden van tussen de 30 en 100 dagen door te geven aan ons. Wij zijn dan op onze beurt verplicht om hulp te bieden aan u of uw gezin.
Hoe wordt hulp geboden?
Huisbezoek
We komen bij u op huisbezoek. Tijdens dit bezoek leggen we uit hoe we kunnen helpen. En wordt er samen met u gekeken hoe we eventuele problemen kunnen aanpakken zodat u weer vrij bent van geldzorgen.
Ook kan het zijn dat u alleen een bericht per brief van ons ontvangt dat wij een signaal over een betalingsachterstand hebben ontvangen. In de brief staat informatie over de beschikbare hulp en mogelijkheden.
Doel
Het doel van deze aanpak is om grote schulden samen te voorkomen. U besluit zelf of u van onze hulp gebruikmaakt. Onze hulp is altijd gratis.
Privacy
De gemeente mag de betalingsachterstanden van deze vaste lasten verzamelen. Leveranciers van gas, water en energie zijn zelfs wettelijk verplicht om dreigende afsluitingen aan de gemeente te melden. De gemeente moet wel zorgvuldig met de gegevens omgaan. Het doel is om inwoners te ondersteunen en vroegtijdig hulp aan te bieden en daarom heeft de gemeente de informatie nodig. Zonder toestemming van de inwoner mag de gemeente de gegevens niet delen. Ook de hulp is niet verplicht.
Klantmanagers Preventie en Vroegsignalering
De hulp wordt geboden door de klantmanagers Preventie en Vroegsignalering van de gemeente. Zij zijn er om u te adviseren over uw financiën met als doel een verbetering van uw financiële positie. U kunt ook zelf contact met hen opnemen via onderstaande contactgegevens:
- Barbara Braamhorst, e-mail Barbara.Braamhorst@duoplus.nl, of telefoon (0297) 75 35 75.
- Suzanne Weggeman, e-mail Suzanne.Weggeman@duoplus.nl, of telefoon (0297) 75 35 91.