Alcohol schenken en verkopen

Wilt u als ondernemer alcoholische dranken schenken of verkopen, dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Er zijn drie soorten alcoholwetvergunningen: voor horecabedrijven, zoals restaurants en cafés, voor slijterijen, en voor paracommerciële instellingen, zoals buurthuizen en (sport)kantines. U vraagt de vergunning aan bij de gemeente via DigiD.

Aanvraag vergunning alcoholwet 

Beschrijving

U moet als ondernemer een alcoholwetvergunning aanvragen als:

  • U een bedrijf start, verhuist of overneemt waar u alcohol wilt schenken of verkopen;
  • Er een andere leidinggevende of ondernemer komt;
  • De inrichting (bouwtechnisch) verandert;
  • De ondernemingsvorm verandert (bijvoorbeeld uw eenmanszaak wordt een BV).
Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal met 6 weken verlengen. Gaat het om een alcoholvergunning voor een buurthuis of kantine? De gemeente beslist dan binnen 6 maanden na ontvangst op uw aanvraag.

Aanpak

U levert bij uw aanvraag de volgende documenten aan:

  • Een uittreksel uit het handelsregister, verkrijgbaar bij de Kamer van Koophandel;
  • Een geldig identiteitsbewijs van alle op de vergunning genoemde leidinggevenden;
  • Een geldige Verklaring Sociale Hygiëne (VSH) van alle op de vergunning genoemde personen. Ook de personen die genoemd worden in een bepaalde rechtsvorm (zoals eenmanszaak of BV) hebben een Verklaring Sociale Hygiëne nodig; en
  • Een positief antecedentenonderzoek (onbesproken gedrag en geen strafblad).

Meerdere vergunningen of meldingen nodig?
Het kan zijn dat u meer vergunningen nodig heeft of meldingen moet doen:

Bezwaar en beroep

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.