Alcohol tijdelijk schenken

Horecabedrijven mogen normaal alleen in het bedrijf alcohol schenken. Organiseert u een evenement en wilt u daar ook alcohol schenken? Vraag een ontheffing aan bij de gemeente.

aanvraagformulier ontheffing alcoholwet art35

Het is verboden om buiten uw horecabedrijf alcoholische dranken te verkopen. Voor speciale evenementen, zoals Koningsdag, vraagt u een ontheffing aan bij de gemeente. U kunt bij bijzondere gelegenheden een ontheffing krijgen voor maximaal 12 dagen achter elkaar op basis van Art. 4 Alcoholwet.  

U kunt alleen een ontheffing krijgen voor de verkoop van zwak-alcoholische dranken, zoals bier en wijn. 

Het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken mag alleen onder leiding van een persoon: 

  • Die minimaal 21 jaar is;
  • Die niet van slecht levensgedrag is;
  • Die in het bezit is van een Verklaring Sociale Hygiëne.

U heeft nodig: 

  • Een verklaring over waar, wanneer en op welke tijd u tijdelijk alcohol wilt schenken;
  • De benoeming van de personen die betrokken zijn bij het schenken van alcohol;
  • De naam, geboortedatum, plaats en het woonadres van de personen.

Voor de kosten van een ontheffing, zie: Legesverordening 2024 op Overheid.nl.

De gemeente besluit binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Zo vraagt u ontheffing voor het tijdelijk schenken van alcohol aan:

  • U doet uw aanvraag bij de gemeente.
  • U geeft door:
    • waar, wanneer en hoe laat u tijdelijk alcohol wilt schenken
    • de gegevens van de personen die alcohol gaan schenken
    • de gegevens van de leidinggevende

Let op: misschien heeft u ook een evenementenvergunning nodig.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.;
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.