Uitbreiding spoor omgeving Duivendrecht
Het aantal reizigers in het openbaar vervoer tussen Schiphol en Lelystad groeit sterk. Op korte termijn vooral door de nieuwe Hanzelijn die eind 2012 klaar is. Maar ook daarna worden meer reizigers verwacht. Zo gaan in 2020 bijna 80.000 mensen per dag op en neer tussen Almere en Amsterdam, tegen ongeveer 40.000 nu.
De Zuidas, het kantorengebied rond de A10-Zuid in Amsterdam, ontwikkelt zich tot het belangrijkste internationale zakencentrum van Nederland. De stad Almere krijgt er 60.000 nieuwe woningen bij in de periode tot 2030. Het huidige spoor kan die groei niet aan. Het openbaar vervoer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV SAAL) heeft daarom een flinke uitbreiding nodig.
Het spoor tussen Schiphol en Lelystad krijgt die uitbreiding in 3 fasen:
- De korte termijn (2010 - 2016);
- De middellange termijn (2016 - 2020);
- De lange termijn (na 2020).