Meldpunt Zorg en Woonoverlast
De afgelopen jaren is er een toename van overlastgevallen door personen met onbegrepen en onveilig gedrag. Ook het aantal incidenten met dodelijke afloop is toegenomen. Daarom werken de GGD, de politie, gemeenten en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg nog intensiever samen om ingewikkelde meldingen van zorg- en woonoverlast op te pakken.
Voor meldingen van zorg- en woonoverlast kunt u terecht op één centraal nummer. Maakt u zich zorgen over een persoon of gezin? Of zorgen mensen in de buurt voor overlast? Bel (020) 55 25 000 (24/7 bereikbaar).
Inwoners kunnen het Meldpunt Zorg- en Woonoverlast bellen wanneer er sprake is van personen met onbegrepen en/of onveilig gedrag. Denk daarbij aan situaties waarbij:
- Iemand ineens verward, agressief of overlast gevend gedrag vertoont.
- Er heel veel last is van lawaai, stank, vervuiling door buurtbewoners.
- Mensen zich bedreigd voelen in hun buurt.
- Iemand geen hulp ontvangt, terwijl deze persoon ernstige problemen heeft.
- Iemand zichzelf, of zijn of haar huis ernstig verwaarloost.
Hoe werkt het?
Als dit nummer wordt gebeld, zorgt de persoon aan de lijn dat de melding snel wordt beoordeeld. Afhankelijk van het soort melding stemt het team direct af met de betreffende gemeente, de politie, het Actiecentrum Veiligheid en Zorg en de GGD. Zo nodig bespreekt het team een melding ook met de woningbouwcorporatie of vraagt aan de GGZ om mee op (huis)bezoek te gaan als er sprake is van onbegrepen gedrag. De bestaande telefoonnummers gaan nog niet uit de lucht, maar worden automatisch doorgeleid. Ook online meldingen worden centraal opgepakt.
Spoed? Bel 112
112 blijft het nummer bij spoed en acute situaties. Kijk voor meer info op ouder-amstel.nl/veiligheid