Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Als u een bezwaarschrift of een aanvraag (bijvoorbeeld voor een subsidie of een vergunning) indient, dan geldt voor de gemeente vaak een termijn waarbinnen een besluit moet zijn genomen. Als de gemeente niet op tijd een besluit neemt, kunt u de gemeente in gebreke stellen.
Een dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. Deze boete kan de gemeente krijgen als zij te laat is met het nemen van een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is.
In sommige gevallen heeft u geen recht op een dwangsom:
- Als u de gemeente te laat op de hoogte heeft gesteld.
- Als u niet direct betrokken bent bij de aanvraag waarop de gemeente een beslissing moet nemen.
- Als de aanvraag niet volledig is.
- Als het gaat om een Woo-verzoek (Wet open overheid). Dat is een aanvraag voor bestuurlijke informatie.
Voor een Woo-verzoek gaat u naar Informatieaanvraag Wet open overheid.
De gemeente moet binnen 2 weken na ontvangst van het formulier ‘dwangsom bij niet tijdig beslissen’ alsnog een beslissing nemen. Heeft de gemeente dit niet gedaan? Dan gaat de dwangsom automatisch lopen.
Zo laat u de gemeente weten dat zij te laat is met het nemen van een beslissing:
- U vult het formulier ‘Dwangsom bij niet tijdig beslissen’ in.
- U stuurt dit formulier naar de gemeente.
Het formulier kunt u sturen naar: Gemeente Ouder-Amstel, Postbus 35, 1190 AA, Ouderkerk aan de Amstel.
Door middel van het formulier deelt u de gemeente mede dat zij niet op tijd een besluit heeft genomen en daarom in gebreke is. De gemeente probeert dan alsnog binnen twee weken een beslissing te nemen. Krijgt u die niet, dan moet de gemeente u een dwangsom betalen.
U kunt de gemeente ook dwingen een besluit te nemen. Dit doet u door meteen na afloop van de beslistermijn beroep in te stellen bij de rechter. Dit is meestal de rechtbank.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.