Gemeentelijke organisatie

In de gemeente Ouder-Amstel zetten ongeveer 90 medewerkers zich in voor ruim 14.000 inwoners. Zij doen dat in opdracht van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De gemeente Ouder-Amstel werkt daarnaast samen met de gemeenten Uithoorn en Diemen in de samenwerkingsorganisatie Duo+.

Ambtelijke organisatie

De ambtelijke organisatie is er om besluiten van de gemeenteraad en het college voor te bereiden en uit te voeren. Aan het hoofd van deze organisatie staat de gemeentesecretaris. De gemeentesecretaris is de adviseur van het college van burgemeester en wethouders en neemt deel aan de collegevergaderingen. De gemeentesecretaris vormt zo de schakel tussen het bestuur en de ambtelijke organisatie.

Vier afdelingen

De ambtelijke organisatie bestaat uit vier afdelingen: Samenlevingszaken, Ruimte, Gebiedsontwikkeling en Bedrijfsvoering. Elke afdeling wordt aangestuurd door een afdelingshoofd en bestaat uit verschillende teams. Deze teams hebben elk hun eigen taken en verantwoordelijkheden.

Management Team

De organisatie als geheel wordt geleid door het Management Team. Het Management Team is verantwoordelijk voor het functioneren van de ambtelijke organisatie als geheel. Zij bestaat uit de gemeentesecretaris en de hoofden van de vier afdelingen. 

Afdeling Samenlevingszaken

De afdeling Samenlevingszaken wil ervoor zorgen dat elke inwoner in Ouder-Amstel mee kan doen. Inwoners die ondersteuning nodig hebben, krijgen daarbij extra aandacht. De afdeling Samenlevingszaken houdt zich bezig met onderwerpen als werk en inkomen, jeugd en gezin, sociale voorzieningen, sport en onderwijs.

Afdeling Ruimte

De afdeling Ruimte richt zich op het behouden en versterken van een leefomgeving waarin het plezierig wonen, werken en recreëren is. Het houdt zich bezig met de openbare ruimte en onderwerpen als wijkbeheer, veiligheid, duurzaamheid, groenbeleid, stedelijk afvalwater en riolering.

Afdeling Gebiedsontwikkeling

De afdeling Gebiedsontwikkeling houdt zich bezig met ontwerp, realisatie en ontwikkeling van drie stadswijken in Ouder-Amstel: De Nieuwe Kern, Werkstad Overamstel en Entrada. Samen zijn deze drie de komende jaren goed voor meer dan 6.000 nieuwe woningen en een verdubbeling van het aantal inwoners van Ouder-Amstel. 

Afdeling Bedrijfsvoering

De afdeling Bedrijfsvoering richt zich op het optimaal kunnen presteren van de organisatie. Medewerkers ondersteunen en collega’s van de andere afdelingen adviseren. De afdeling Bedrijfsvoering houdt zich bezig met onderwerpen als secretariële ondersteuning, financiën, communicatie en participatie.

Duo+

Duo+ voert een aantal taken uit voor de gemeenten Ouder-Amstel, Uithoorn en Diemen. Zoals bijvoorbeeld vergunningen, toezicht en handhaving, dienstverlening, beheer openbare ruimte, ICT, financiën en personeelszaken. Meer informatie vindt u op duoplus.nl.